Hoogleraar bedrijfsethiek Muel Kaptein over de doorslaggevende menselijke factor bij (on)ethisch gedrag op het werk, waarom het soms zo misgaat en hoe dat te voorkomen.
Waarom gaan oprechte en gewetensvolle medewerkers soms toch over de schreef? Waardoor ontsporen integere en intelligente bestuurders? Wat zorgt ervoor dat welwillende organisaties ineens hun klanten, werknemers en aandeelhouders om de tuin leiden?
De sociale psychologie heeft verrassende antwoorden op deze intrigerende, actuele vragen. Aan de hand van wetenschappelijke experimenten en aansprekende praktijkvoorbeelden beschrijft Muel Kaptein waarom goede mensen soms verkeerde dingen doen.
Maar ook hoe mensen boven zichzelf uit kunnen stijgen. Hij laat zien waarom fraudeurs zonnebrillen dragen, een scheve schaats juist goed is, te veel regels tot vlegels leiden en handenwassende collegas verdacht zijn.
Kaptein waarschuwt voor het continue en sluipende gevaar van DSB, ofwel de doof-, stom- en blindheid voor ethisch onzuivere acties en keuzes. Hiertoe introduceert hij het tjellen. Deze eigen ver taling van challenge gaat om elkaar uitdagen en om het bevragen van veronderstellingen, standpunten en werkwijzen; open, constructief en prikkelend zowel op de werkvloer, in de bestuurskamer als buiten de organisatie.