Terug naar Neerpelt

Auteur: Lieve Joris
Na haar reizen door het Midden-Oosten, Afrika, Oost-Europa en Azië keert Lieve Joris terug naar het Vlaanderen van haar jeugd, naar Neerpelt, waar zij opgroeide in een woelig gezin van negen.
Na haar reizen door het Midden-Oosten, Afrika, Oost-Europa en Azië keert Lieve Joris in ‘Terug naar Neerpelt’ terug naar het Vlaanderen van haar jeugd, naar het huis aan het kanaal in Neerpelt, waar zij opgroeide als middelste van een woelig gezin van negen. Als kind trekt zij naar haar grootmoeder, als puber raakt zij in de ban van haar artistiek begaafde oudste broer. Hij doet de wind van vrijheid over het gazon waaien en wijst haar de weg het dorp uit, al zal hij daar zelf achterblijven en gaandeweg ontsporen. Met vallen en opstaan zoekt Lieve Joris haar weg in de wereld. Aan de personen in het huis aan het kanaal kan zij niet ontsnappen. Haar geboortedorp was een plek om vandaan te gaan, maar haar terugkeer was even onvermijdelijk. Uit deze familiegeschiedenis stijgt behalve een tijdsbeeld ook het verhaal op van een dorpsmeisje dat, dwars tegen haar lotsbestemming in, haar weg vindt naar het schrijverschap
Lees meer
15,00

Je bestelt en rekent af bij boekenwereld.com, onze eigen webwinkel.

Bindwijze
Paperback

Bekijk Ebook

Op voorraad
  • Gratis verzending vanaf €19,95
  • Op werkdagen voor 20.00 besteld, volgende werkdag in huis (NL)

Je bestelt en rekent af bij boekenwereld.com, onze eigen webwinkel.

  • Taal: Nederlands
  • ISBN: 9789045037165
  • Pagina's: 256 pagina's
  • Literaire prijzen:

    Dit boek in de media

    ‘Terug naar Neerpelt is een uitgekiende, verschroeiend eerlijke doch nergens exhibitionistische reconstructie van een tragisch leven.’ – Juryrapport BookSpot Shortlist Literatuurprijs

    ‘Een gevoelig en ook wel duister boek.’ – Carolina Lo Galbo, VPRO Boeken

    VPRO Boeken

    ‘Terug naar Neerpelt is een boeiende en ontroerende autobiografie.’ – Johan De Haes, Kunsttijdschrift Vlaanderen

    ‘Lieve Joris slaagt erin met humor te schrijven over de ergste situaties en doet ons gaandeweg begrijpen hoe erg ze gehecht is aan haar familie, maar ook hoe groot haar behoefte is om weg te gaan. Zij onthult hoe ze zichzelf heeft ontplooid in die gekwelde omgeving en exploreert de mysterieuze mechanismes die aan het werk zijn in familiebanden.’ – Elisabeth Miso, Florilettres 

    ‘In dit verhaal over een teloorgang schetst Joris voor het eerst een beeld van zichzelf en van haar familie dat des te aangrijpender is omdat de schrijfster nooit had gedacht het op een dag te zullen vertellen.’ – Nicky Depasse, Le Monde

    Le Monde

    ‘Een schrijnend en tegelijk warm familieverhaal.’ – Friedl’ Lesage, Touché, Radio1 (BE)

    ‘Ik had al lezend het gevoel in Neerpelt te zijn, te midden van Joris’ familie. Ze heeft het zo indringend, scenisch, rauw en levensecht beschreven dat haar verleden en dat van haar familie héél dichtbij komt. Het is ook mooi hoe ze zichzelf heeft durven portretteren: eerlijk, zonder zichzelf te sparen, steeds met oog voor al die anderen. Ik ben er Joris’ schrijverschap anders door gaan begrijpen.’ – Judith Koelemeijer

    ‘Een meedogenloos maar toch barmhartig verhaal, opgeschreven door de absolute meester van de stijl.’ – Mathijs Deen, Elsevier Stijl

    Elsevier

    ‘Joris verschroeit de lezer met haar eerlijkheid, maar bezondigt zich nergens aan gênant exhibitionisme. IJzersterke literaire non-fictie waar bloed door stroomt.’ – Jelle Van Riet, De Standaard

    De Standaard

    ‘In het begin duizelt het je even, wát een familie, maar naarmate je verder leest, spitst alles zich toe op het duistere parcours van een verleidelijke, getalenteerde en destructieve engel. En op ieders vraag: hoe aan hem te ontkomen zonder hem in de steek te laten?’ – Valérie Marin La Meslée, Le Point

    ‘Een bitter, maar buitengewoon oprecht boek.’ – Gooi- en Eemlander

    De Gooi- En Eemlander

    ‘Meeslepend en ondanks het zware onderwerp ook verrassend amusant proza.’ – Evelien van Veen, de Volkskrant

    De Volkskrant

    ‘Een vrolijk en verbijsterend verhaal, als een met rum-cola overgoten familiefeest dat slecht gaat eindigen, maar waar men desondanks keihard lacht.’ – Julie Luong, Wilfried (BE)

    ‘Een werkelijk prachtig geschreven ontroerend document zonder ook maar een spoortje vals sentiment.’ – Anita Zijlstra, Leeskost.nl

    Leeskost.nl

    'Een prachtig intiem maar ook absoluut universeel verhaal van een van de grootste auteurs van Vlaanderen.’ – Guy Duplat, La Libre Belgique

    'Lieve blikt terug op haar jeugdherinneringen in Neerpelt, probeert het proces van zelfvernietiging van haar broer te begrijpen, verduidelijkt haar eigen verlangens om te ontsnappen, ver weg van dit “woelige familiebad”. En nooit, nooit veroordeelt ze.’ – Marianne Payot, L’Express

    ‘In dit prachtig gedoseerde en gestileerde autobiografische boek keert de reisschrijver terug naar het slagveld van haar familieleven.’ – Auke Hulst

    ‘Terug naar Neerpelt is een meedogenloos maar heel liefdevol en bevrijdend portret van een familie die probeert om te gaan met de foute keuzes van hun zoon en broer.’ – John Vervoort, Het Nieuwsblad

    Het Nieuwsblad

    ‘Ik heb Terug naar Neerpelt allang uit, maar het zoemt nog door mijn hoofd. Het gaat over Lieve Joris en haar broer, maar minstens zo sterk over onvoorwaardelijke familiesolidariteit. Een indrukwekkend monument.’ – Geert Mak

    ‘Ondanks de drama’s, het geweld, de teloorgang, stroomt er liefde door dit boek.’ – Lisbeth Koutchoumoff, Le Temps (CH) 

    ‘Ik heb Terug naar Neerpelt in één ruk uitgelezen. Het is een beklijvend meesterwerk: hartverscheurend, krachtig, onvoorstelbaar duister en nietsontziend. Ik voelde me na het lezen gesterkt en bevrijd, en verbonden met iedereen om me heen.’ – Els Moors, Dichter des Vaderlands (België)

    ‘Dit boek gaat over een generatieconflict, over de jaren zestig, over modernisering, over ontkerkelijking. Eigenlijk is het ook een groot historisch verhaal, maar Lieve Joris maakt het menselijk.’ – Pieter van der Wielen, VPRO-radio, Nooit Meer Slapen

    ‘Behoedzaam, cirkelend rond alles wat de familie heeft meegemaakt, wetend dat niet zomaar alles kan worden neergeschreven, heeft Lieve Joris met Terug naar Neerpelt een intiem en eerlijk portret neergezet van de broer die haar voor altijd nabij blijft.’ – Jooris Van Hulle, Mappa Libri

    ‘Het is het verhaal, soms hard maar nooit verstikkend, van een tijdperk dat kantelt, dat zich oorlogen herinnert maar droomt van bevrijding, van het mysterie van familiebanden, zwaar en dierbaar, van de onvoorwaardelijke en reddende liefde van een grootmoeder, de oorzaak ook van een leven als schrijver. En wat een schrijver... Fonny is een zo eerlijk en persoonlijk boek dat we ons er allemaal in herkennen.’ – Jean-Luc Cambier, Moustique (BE)

    ‘Via het ongeluk van haar broer Fonny, het "zwarte schaap" van de familie, onderneemt de auteur uit Neerpelt een aangrijpende zoektocht naar zijn geschiedenis en geeft zij een stem aan de schare personages die zich heeft verzameld rond het slachtoffer.’ – Aliénor Debrocq, L’Echo

    ‘Een van de meest aangrijpende boeken die ik in lange tijd gelezen heb. Omdat het zo prachtig geschreven is, maar ook omdat het zo feilloos de meedogenloosheid van een verslaafde laat zien. Alles wat mooi en goed is gaat ten onder. Het enige wat je kunt doen is je ervan losmaken. Maar met een zoon en broer kan dat eigenlijk niet. Dat heeft Lieve Joris zeer indrukwekkend opgeschreven.’ – Annejet van der Zijl

    ‘Joris schrijft pijnlijk openhartig, maar ook met een flinke dosis humor en prettig sarcasme. Alles overgoten met een Vlaams sausje, en laten we eerlijk zijn: je kunt veel zeggen over de Belgen, maar in het formuleren van mooie zinnen zijn ze echt sterren.’ – LEF Magazine 

    ‘Lieve Joris blikt terug op de familie Joris in dit intieme en magnifieke verhaal waarin zowel het lot van Fonny als dat van Lieve zelf zich ontvouwt. […] Een verhaal dat tegelijkertijd een mooi document is over het België van eergisteren.’ – Jean-Claude Vantroyen, Le Soir

    ‘Ze heeft het paradijs van haar jeugd geëerd en is de slangen niet uit de weg gegaan.’ – Maarten Asscher 

    ‘Lieve Joris publiceert een opmerkelijk familieverhaal, doorweven met subtiele tafereeltjes en anekdotes, rond het wilde leven en het tragische lot van een oudere broer die zowel bewonderd als vervloekt werd. […] Ze was afwezig toen bomma stierf, de grootmoeder tot wie ze haar toevlucht zocht. Ze is afwezig als Fonny sterft. We zijn vaak afwezig als degenen die we liefhebben, weggaan. Deze afwezigheden omvormen tot aanwezigheid is de magie waartoe een boek in staat is.’ – Philippe Lançon, Libération 

    ‘Een boek dat ons aanmoedigt in onze eigen familiale spiegel te kijken.’ – Kerenn Elkaïm, Septentrion (BE)

    ‘Het aller-allerbeste boek van Lieve Joris. Volstrekt onsentimenteel en toch om te janken zo pijnlijk.’ – Piet Piryns

    ‘De lezer krijgt soms de indruk dat hij naar een film aan het kijken is, zo treffend zijn de taferelen geschilderd.’ – Internetgazet Neerpelt

    Lieve Joris

    Lieve Joris

    Lieve Joris (Neerpelt, België) is internationaal bekend als schrijfster van non-fictie boeken over de Arabische wereld, Afrika, Oost-Europa en China. België's vroegere kolonie Congo, waar haar grootoom missionaris was, is een terugkerend thema in haar oeuvre. In ‘Terug naar Congo’ (1987), ‘Dans van de luipaard’ (2001) en ‘Het uur van de rebellen’ (2006) pleegt zij “literaire vivisectie op de geschiedenis”, zoals Maarten Asscher het in Ons Erfdeel noemde. ‘De hoogvlaktes’ (2008), waarin zij een voettocht door de onherbergzame heuvels van Zuid-Kivu beschrijft, is haar voorlopige afscheid van Congo.

    Naast Afrika heeft de Arabische wereld altijd een grote aantrekkingskracht op haar uitgeoefend, getuige haar debuut ‘De Golf’ (1986), het boekenweekessay ‘Een kamer in Cairo’( 1991) en ‘De poorten van Damascus’ (1993), over haar vriendschap met de Syrische Hala.

    In de verhalenbundel ‘Mijn Afrikaanse telefooncel’ (2010) komen Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa samen.

    Voor ‘Op de vleugels van de draak’ dook zij onder in de wereld van Afrikanen en Chinezen die als kleine visjes achter de grote handelscontracten elkaars territorium binnenzwemmen.

    In ‘Terug naar Neerpelt’ (2018) keert Joris terug naar het Vlaanderen van haar jeugd en naar haar veelbelovende oudste broer Fonny, die gaandeweg ontspoorde.

    Dit najaar verschijnt ‘Hildeke’, waarin Joris de blik richt op haar jongere zus, die het downsyndroom had en na de dood van haar ouders onder de hoede kwam van haar broers en zussen. Opgroeien tussen die twee ‘uitersten van menselijk tekort’ in een woelig gezin van negen zijn erg bepalend geweest op haar weg de wereld in.

    Joris’ werk werd in acht talen vertaald. Haar boek ‘De melancholieke revolutie’ (1990) werd bekroond met de Henriëtte Roland Holst-prijs, Mali Blues (1996) met de Cultuurprijs van de Vlaamse gemeenschap en de Franse Prix de l’Astrolabe, ‘De hoogvlaktes’ (2008) met de Franse Prix Nicolas Bouvier, ‘Op de vleugels van de draak’ met de Bob den Uyl Prijs. Frankrijk benoemde haar in 2010 tot Ridder in de Orde van Kunst en Letteren. In 2014 ontving zij de Spiegelprijs voor haar hele oeuvre. ‘Terug naar Neerpelt’ werd bekroond met de publieksprijs Confituur Boekhandels en genomineerd voor de BookSpot Literatuurprijs Non-fictie.

    Meer boeken van deze auteur
    Geverifieerd door MonsterInsights