Als de waarnemend huisarts Levi Levi (43) vreemd gaat zet zijn vrouw hem meteen het huis uit. Kort daarop moet hij in het dorp Westwoud dokter Simons vervangen. Maar vanaf zijn aankomst heeft hij het gevoel dat hij bekeken wordt. Het platteland kent zo zijn ambities, benauwenissen en gevaren. Men kijkt met argusogen naar schapenboer Tinus Lamberts, bij wie elk jaar honderden moslims voor hun Offerfeest een schaap komen kopen. Maar de tijden veranderen. Westwoud smetvrij denken de dorpelingen wanneer er een buitenlander beschuldigd wordt van verkrachting en poging tot doodslag. Aangezet door een onthulling in zijn familie wordt Levi misschien wel voor het eerst in zijn leven gedwongen een daad stellen. Wanda Reisel (Curaçao, 1955) debuteerde in 1986. Ze schrijft romans, verhalen, essays en voor toneel, film en televisie. De romans Baby Storm (1998) en Een man een man (2001) stonden op de shortlist van de Libris Literatuurprijs. Witte liefde (2004) stond op de shortlist van de AKO Literatuurprijs en werd bekroond met de Anna Bijns Prijs 2007. In 2010 verscheen Plattegrond van een jeugd dat juichend ontvangen werd. De pers was unaniem lovend over Plattegrond van een jeugd: een verzameling van de origineelste en inspirerendste schrijversmemoires die ik ken. ELSBETH ETTY Een oeuvre is een spiegelpaleis: wie zich erin waagt zal nooit meer eenduidige beelden zien. De paradox is nu dat Reisel de lezer tot dit inzicht brengt met haar meest realistische boek. HET PAROOL Reisel laat subtiel zien hoe autobiografische elementen net zo lang bij haar blijven spoken tot ze vanzelf een vorm, een beeld in haar fictie vinden. VRIJ NEDERLAND
'Nacht over Westwoud is een veellagige, uitzonderlijk vlotte roman met genoeg boodschap om je uit je slaap te houden.' **** – De Standaard
De Standaard'Modern, politiek geëngageerd verhaal: vilein en nachtmerrie-achtig.' – De Morgen
De Morgen‘Strak en scherp getroffen […] Filmisch en onheilspellend.’ – Trouw
Trouw'Nacht over Westwoud is een delicaat, hecht geweven werk.' **** – de Volkskrant
De Volkskrant‘IJzersterk, doodeng, huiveringwekkend.’ **** – NRC Next
NRC Next'Een kunstig in elkaar gezet literair verhaal.' **** – Het Parool
Parool