‘Met Misdaadmanifest, het vervolg op Harlem Shuffle, biedt Colson Whitehead opnieuw intelligent topvermaak. Met de stand-upcomedyachtige toon van iemand die galgenhumor vindt in de somberste zaken.’
Parool'In fonkelend proza beschrijft Whitehead de verloedering van een stad en het verrotte systeem dat eraan ten grondslag ligt.'
Trouw'Whiteheads geweldige stijl onderscheidt hem van reguliere misdaadauteurs. Misdaadmanifest is intelligent topvermaak.' - De 50 beste boeken van 2023
NRC'[E]en verrukkelijke combinatie van hardboiled actie en psychologische diepgang.'
HP/De Tijd‘Colson Whitehead [heeft] het hem opnieuw geflikt. Net als zijn voorganger is Misdaadmanifest een meesterlijk stadsportret en een overtuigende misdaadroman ineen. Laat deel drie maar komen.' [waardering: vier sterren]
De Volkskrant‘Whitehead vertelt in krachtige zinnen, vol onderkoelde humor. Zijn creaties zijn antihelden, misdadigers die op zwakke momenten menselijke kanten hebben. Toch wordt criminaliteit niet mooier voorgesteld dan het is.’
Friesch Dagblad'Whitehead weet in een wervelende stijl gelaagde literatuur te maken van het criminele Harlem van de jaren zeventig.'
De Nieuwe Koers‘Whiteheads geweldige stijl onderscheidt hem van reguliere misdaadauteurs. Hij beschrijft de rassenongelijkheid en het raciale geweld met onweerstaanbare galgenhumor. (…) Misdaadmanifest is intelligent topvermaak.’ - [waardering: vier ballen]
NRC'Colson Whitehead schreef met het vervolg op Harlem Shuffle opnieuw een meesterlijk portret van New York in de jaren 70. Misdaadmanifest schetst een schrijnend beeld van bestuurlijk wanbeleid en institutioneel racisme.'
De Morgen'Misdaadmanifest lees je in een ruk uit, maar in tegenstelling tot de meeste crimi’s laat het boek je niet meteen los. Whitehead spreekt je morele kompas aan. Hij dwingt je na te denken over je plaats in de wereld van goed en kwaad.'
De Tijd'Een even kleurrijk als kritisch tijdsbeeld, door Whitehead knap verpakt als spannend misdaadverhaal.'
De Standaard'Misdaadmanifest is tegelijk rauw en humoristisch en bewijst opnieuw dat Whitehead een absolute literaire grootheid is die elk genre perfect naar zijn hand kan zetten.'
Het Nieuwsblad