Wat maakt opera tot zon geliefde kunstvorm? De muziek natuurlijk, en de menselijke zangstem die onuitsprekelijke emoties vertolkt. Maar dat is nog lang niet alles. Opera is ook theater: muziektheater waarin alle kunsten samenkomen. In Mijn opera graaft Willem Bruls diep onder de lagen van muziek en zang. Hij probeert de intenties van componisten te achterhalen en zo de actualiteit van de werken bloot te leggen om de rijkdom van opera aan te tonen. Talloze personen komen aan bod: Monteverdi, Mozart, Strauss en Wagner, maar ook Casanova, Goethe en Stalin, en onderwerpen als het oriëntalisme, dat grote invloed heeft gehad op de opera. Er wordt ingegaan op het uitvoeren van muziek, en de kunst van het zingen, met oude diva's als Callas en nieuwe zoals Eva-Maria Westbroek. Bijzondere theatermakers als George Tabori en Anna Viebrock worden belicht. En uiteraard zijn er anekdotes, zoals over de mimende sopraan die Norma vertolkte zonder stem en over Wagners achterkleinzoon Gottfried. Willem Bruls schrijft al twintig jaar over opera en muziektheater, onder andere voor De Standaard, en The Wall Street Journal Europe. De afgelopen tien jaar is hij als dramaturg betrokken geweest bij diverse operavoorstellingen in binnen- en buitenland, onder andere in Antwerpen, Riga, Parijs en Glasgow. In Mijn opera maakt hij de persoonlijke balans op van die ervaringen. Over Ontvoering, verleiding en bevrijding De Oriënt in de opera: Bruls zet grote lijnen uit. Dat doet hij goed, met een fijne neus voor pikante details.- NRC Handelsblad Over Opera achter de schermen: Pionierswerk en zeker een aanrader voor hen die zich met iets meer bagage in het blozende pluche willen vlijen. Leeuwarder Courant