Mali blues

Auteur: Lieve Joris
In Mali blues reist Lieve Joris van Senegal via Mauretanië naar Mali, landen die getroffen zijn door droogte, rebellenopstanden en etnische conflicten. Maar de Afrikanen die zij onderweg ontmoet zijn overlevers, die met enige vernuft traditie, magie en moderniteit combineren. In het stadje Podor aan de rivier de Senegal houdt Amadou nachtelijke demonstraties voor betere tv-beelden. De vader van de Malinese filmmaker Abderrahmane Sissako heeft zich na een leven als topambtenaar teruggetrokken in zijn geboortedorp om rijst te verbouwen. En dan is er de Mauretaanse Sass, die in Parijs sociologie heeft gestudeerd maar geboren is in een tent en er niet in slaagt aan zijn nomadische achtergrond te ontsnappen. Al deze personages beseffen dat ze niet langer op hun machthebbers hoeven te rekenen, dat niemand iets voor hen zal doen als zij er niet zelf voor vechten. Bij die strijd leggen ze een grote persoonlijke moed en humor aan den dag. Hoogtepunt in de bundel is het verhaal over de Malinese zanger Boubakar Traoré, dat de Zwitserse cineast Jacques Sarasin inspireerde tot de film Je chanterai pour toi. '
Lees meer
9,99

Je bestelt en rekent af bij boekenwereld.com, onze eigen webwinkel.

Bindwijze
Ebook

Bekijk Paperback

Op voorraad
  • Gratis verzending vanaf €19,95
  • Op werkdagen voor 20.00 besteld, volgende werkdag in huis (NL)

Je bestelt en rekent af bij boekenwereld.com, onze eigen webwinkel.

  • Taal: Nederlands
  • ISBN: 9789045703596

Lieve Joris

Lieve Joris

Lieve Joris (Neerpelt, België) is internationaal bekend als schrijfster van non-fictie boeken over de Arabische wereld, Afrika, Oost-Europa en China. België's vroegere kolonie Congo, waar haar grootoom missionaris was, is een terugkerend thema in haar oeuvre. In ‘Terug naar Congo’ (1987), ‘Dans van de luipaard’ (2001) en ‘Het uur van de rebellen’ (2006) pleegt zij “literaire vivisectie op de geschiedenis”, zoals Maarten Asscher het in Ons Erfdeel noemde. ‘De hoogvlaktes’ (2008), waarin zij een voettocht door de onherbergzame heuvels van Zuid-Kivu beschrijft, is haar voorlopige afscheid van Congo.

Naast Afrika heeft de Arabische wereld altijd een grote aantrekkingskracht op haar uitgeoefend, getuige haar debuut ‘De Golf’ (1986), het boekenweekessay ‘Een kamer in Cairo’( 1991) en ‘De poorten van Damascus’ (1993), over haar vriendschap met de Syrische Hala.

In de verhalenbundel ‘Mijn Afrikaanse telefooncel’ (2010) komen Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa samen.

Voor ‘Op de vleugels van de draak’ dook zij onder in de wereld van Afrikanen en Chinezen die als kleine visjes achter de grote handelscontracten elkaars territorium binnenzwemmen.

In ‘Terug naar Neerpelt’ (2018) keert Joris terug naar het Vlaanderen van haar jeugd en naar haar veelbelovende oudste broer Fonny, die gaandeweg ontspoorde.

Dit najaar verschijnt ‘Hildeke’, waarin Joris de blik richt op haar jongere zus, die het downsyndroom had en na de dood van haar ouders onder de hoede kwam van haar broers en zussen. Opgroeien tussen die twee ‘uitersten van menselijk tekort’ in een woelig gezin van negen zijn erg bepalend geweest op haar weg de wereld in.

Joris’ werk werd in acht talen vertaald. Haar boek ‘De melancholieke revolutie’ (1990) werd bekroond met de Henriëtte Roland Holst-prijs, Mali Blues (1996) met de Cultuurprijs van de Vlaamse gemeenschap en de Franse Prix de l’Astrolabe, ‘De hoogvlaktes’ (2008) met de Franse Prix Nicolas Bouvier, ‘Op de vleugels van de draak’ met de Bob den Uyl Prijs. Frankrijk benoemde haar in 2010 tot Ridder in de Orde van Kunst en Letteren. In 2014 ontving zij de Spiegelprijs voor haar hele oeuvre. ‘Terug naar Neerpelt’ werd bekroond met de publieksprijs Confituur Boekhandels en genomineerd voor de BookSpot Literatuurprijs Non-fictie.

Meer boeken van deze auteur
Geverifieerd door MonsterInsights