‘De novellen leggen de kiem bloot van [Murakami's] meesterschap. Ze reveleren een schrijver die behoedzaam zoekt naar de stem die vandaag zo gevierd is - een stem die vanaf het prille begin ongrijpbaar was.’ – De Morgen
De Morgen‘Beide verhalen tonen contouren van vertrouwde Murakami-thema's: een fascinatie voor mooie, maar vreemde meisjes, enigszins wezenloze hoofdpersonages en een hang naar het mysterieuze.’ – Elsevier
Elsevier‘Murakami's basisingrediënten zijn meteen aanwezig.’ – De Standaard
De Standaard‘De bundeling van Luister naar de wind en Flipperen in 1973 zijn geweldig voor de doorgewinterde Murakami-verslaafde. Veel van de centrale thema’s uit zijn oeuvre duiken hier al voorzichtig boven, en het is erg leuk om te zien hoe het allemaal is begonnen.’ – Tzum
Tzum.nl‘Voor fans is deze uitgave onmisbaar (...). Luister naar de wind en Flipperen in 1973 vormen de aanzet tot zijn schrijverschap.’– NRC Handelsblad
NRC Handelsblad‘De heldere stijl, korte zinnen, verrassende metaforen en vervreemdende gedachten die zo typerend zijn voor Murakami's boeken zijn vanaf het begin onmiskenbaar aanwezig.’ – Sneins Petiele
‘Onmiskenbaar Murakami.’ – Zin
ZIN‘Voorzichtig doen in deze boeken de thema's en motieven hun intrede die later zoveel krachtiger tot ontwikkeling zullen komen.’ – de Volkskrant
De Volkskrant‘Voor de liefhebbers van de Japanse auteur Murakami (...). In deze verhalen is direct zijn stijl herkenbaar.’ – Marie Claire
Marie Claire‘Ook dit vroege werk (...) getuigt van Murakami's talent absurde verhalen gewoon te doen lijken.’ – AD Magazine
AD Magazine