‘Van alles wat ik van Peter Delpeut heb gelezen, vind ik dit zonder meer het beste boek. Misschien wel omdat de wijze waarop hij als schrijver ontdekkingen doet, onderzoek doet en zijn fascinaties volgt zo mooi samenvalt met de weg die de ik-persoon aflegt.’ - Patrick van Mil, directeur Stedelijk Museum Alkmaar
‘Ik heb heel wat boeken over schilderijen gelezen en nog veel meer romans, maar zelden (en in ons taalgebied nooit) heb ik zoveel ideeën, zowel over het leven als over de kunst, bij elkaar zien zetten op een manier die soms wel terloops is maar nergens ondoordacht. Bovendien zijn die ideeën er meestal niet met de haren bij gesleept, en als ze dat wel zijn maken ze die indruk eigenlijk niet; wat dat betreft kan Proust er nog een puntje aan zuigen.’ - Jan Kuijper, dichter, ex-redacteur de Revisor
‘Een meeslepend meesterwerk. (…) Literatuur in optima forma: obsessief, gedetailleerd, nieuwsgierig en vol van prikkelende beschouwingen en ontmoetingen.’ – Kees ’t Hart, de Groene Amsterdammer
De Groene Amsterdammer‘Net als Delpeut houd ik erg van de tekeningen van Claude en de Engelse landschapstuin, ik ben zeer geïnteresseerd in haar geschiedenis en haar verspreiding over Europa, dus alleen al daarom is het boek een feest om te lezen. Er is veel moed voor nodig om hier een roman van te maken en nog meer verbeeldingskracht om dat zo te actualiseren dat de tijden vervloeien en er een nieuw, verruimd heden ontstaat. Dat lukt Delpeut moeiteloos en overtuigend; en en passant zegt hij veel zinnigs over kunst, landschap, reizen, kijken en denken.’ - Lex ter Braak, ex-directeur Jan van Eijckacademie
‘een zorgvuldig en tegelijk labyrintisch verslag van een zoektocht naar betekenis in kunst en leven.’ – Nelleke Noordervliet, schrijver
'Indrukwekkend, inspirerend en heroïsch.' – Dick Tuinder, tekenaar
‘Ik ken geen ander boek waarin het verlangen naar inzicht, het banen van een weg terug door het schimmenrijk tussen kunst en werkelijkheid, tussen verleden en heden, tussen kijken en verbeelding, zo overtuigend wordt beschreven.’ - Mariëtte Haveman, hoofdredacteur van Kunstschrift
‘Delpeut schrijft slenterend, microgedetailleerd, hij zoomt soms letterlijk in op de vierkante centimeter en dat is even wennen, maar ook fascinerend mindfulnessachtig, hij dwingt je de tijd te nemen, ver van ons huidige jachtige bestaan. (…) Delpeut legt niks op. Hij leidt de weg. En die weg is boeiend tot het eind.’ – Ivo Weyel, schrijver, in Esquire
Esquire‘Ik vond In het zwart van de spiegel schitterend. Ik heb het achter elkaar uitgelezen – ondertussen schilderijen op Internet bekijkend en heel vaak plaatsen opzoekend bij Google Maps. Wat geweldig – zo’n speurtocht in het verleden naar iets wat je mooi vindt –en steeds mooier gaat vinden. Delpeut heeft een meesterwerk geschreven.’ - Toon Tellegen, schrijver
‘Wat een prachtige roman, Delpeut neemt me mee op een culturele reis, zorgvuldig en liefdevol geschreven, een waar genot.’ - Marjoleine Boonstra, cineaste
‘Briljant essay... Delpeuts wereld en blik is zo rijk, en door de vondst van het personage kun je de lezer laten meekijken.’ - Mieke Bernink, hoofd Master Filmacademie
‘Zoals Peter Delpeut het jammer vond om het boek In het zwart van de spiegel te beëindigen zo vond ik het als lezer jammer toen ik het boek uit had. Ik heb ervan genoten, met de I-pad ernaast, om van allerlei namen en personen en gebouwen nog meer informatie te kunnen krijgen.’ - Pim J. van der Pol, tekenaar, etser
‘Delpeut biedt je een leeservaring die te vergelijken is met een urenlange wandeling door het Poolse oerbos of met het kijken naar een landschapsschilderij. Dat bos, dat schilderij, ze blijven onder onze herhaalde blik hetzelfde bos, hetzelfde schilderij. Maar Delpeut laat ons zien dat we zelf veranderen door er lang en intens naar te kijken.’ - Gerdien Verschoor, schrijver