Het vmbo als stigma

lessen, leerlingen en gestrande idealen

Zestig procent van de jongeren tussen de 12 en 16 jaar gaat naar het VMBO. Al vanaf de invoering tien jaar geleden wordt dat schooltype afgeschilderd als schrikbeeld, als onderwijs voor verliezers in de kenniseconomie. In die kritiek klinkt een oud maar scherp standsbesef door. Daarmee is een belangrijke doelstelling van het VMBO mislukt: het tegengaan van de statusdaling van het lager beroepsonderwijs.

In Het VMBO als stigma bekijkt Rineke van Daalen de ontstaansgeschiedenis van het vmbo en het dagelijks leven op school. De spanning die telkens terugkeert is die tussen denken en doen, tussen theoretisch en praktisch onderwijs. Die oude tegenstellingen zijn belangrijke organiserende principes gebleven. Ze werken niet alleen door in de beoordeling van schoolprestaties, maar ook in het zelfbeeld van de leerlingen.

Lees meer
22,99

Je bestelt en rekent af bij boekenwereld.com, onze eigen webwinkel.

Bindwijze
Paperback


Op voorraad
  • Gratis verzending
  • Op werkdagen voor 20.00 besteld, volgende werkdag in huis (NL)

Je bestelt en rekent af bij boekenwereld.com, onze eigen webwinkel.

  • Taal: Nederlands
  • ISBN: 9789045704173
  • Pagina's: 237 pagina's

Dit boek in de media

'Van Daalen, sociologe aan de Universiteit van Amsterdam, heeft haar boek geschreven als "correctie op het ongegeneerde schrikbeeld dat journalisten en andere toonaangevende Nederlanders van het vmbo schetsen". Waar komt die onverbloemde stigmatisering vandaan, wilde ze weten. Om daar achter te komen bracht ze onder meer een jaar lang een middag per week door op een vmbo-school; dat leverde inzichten op die in beleidsrapporten of kranten zelden te vinden zijn.' - TROUW 'Een interessante analyse en een pleidooi om van de school een ontwikkelingsinstituut in de breedste zin van het woord te make, in plaats van een plek om jongeren van de straat te houden.' - J/M

Bekijk hier een interview met Rineke van Daalen op Leraar24.nl.

'Van Daalen schetst een levendig en zeker geen deprimerend beeld van haar ervaringen.' - HP/DE TIJD

HP/De Tijd

Rineke van Daalen

Rineke van Daalen

Rineke van Daalen (1947) werkt als socioloog aan de Universiteit van Amsterdam. Eerder schreef ze Overgebleven werk. Kinderen tussen de middag op school (Het Spinhuis, 2005). Met Ali de Regt schreef ze verschillende artikelen over onderwijs, waaronder ‘Verborgen krenkingen in het onderwijs’. Ook houdt Van Daalen zo nu en dan een blog bij: http://rinekevandaalen.nl/2014/10/25/gewoon-werk-2/ .  

Meer boeken van deze auteur
Geverifieerd door MonsterInsights