Veel organisaties worstelen met het feit dat de wereld sneller is geworden. Voor bedrijven en professionals voelt het leveren van werk vaak als een onmogelijke spagaat tussen kwaliteit en snelheid. Maar dat snelheid niet gelijk hoeft te staan aan slecht werk, bewijst de wereld van de Formule 1.
Binnen de korte tijd tussen de races moet daar de enorme klus geklaard worden om alle data te analyseren en nieuwe onderdelen te ontwerpen, te produceren, te verschepen en in te bouwen. Hoe doen ze dat? En wat kun jij daarvan leren en direct toepassen in jouw werkomgeving?
‘Formule X’ vertelt het verhaal van Ronald Verhulst, directeur van een groot keukenbedrijf. Als het hem niet lukt de levertijd van de keukens drastisch te verkorten van twaalf tot twee weken, is hij zijn baan kwijt. Met vallen en opstaan versnelt hij stap voor stap zijn organisatie. Hij krijgt daarbij hulp uit onverwachte hoek in de vorm van advies van een F1-teambaas. Ronald voert de geleerde lessen uit de Formule 1 door, met een ware cultuuromslag tot gevolg. Maar net wanneer Ronald denkt er te zijn, slaat het noodlot dubbel en dwars toe. Hoe redt hij zich hieruit?
‘Formule X’ van Jurriaan Kamer en Rini van Solingen is een verhalend managementboek over snelheid, leiderschap en organisatieverandering.