Fantoommerrie

Fantoommerrie' is een dichtbundel om in te verdwalen, en dan te besluiten om er te blijven.
‘Fantoommerrie’ is de nieuwe dichtbundel van Marieke Lucas Rijneveld, een van de grootste nieuwe talenten van de Nederlandse letteren. Je zou kunnen zeggen dat deze bundel verder gaat waar haar vorige bundel,‘Kalfsvlies’, was opgehouden, maar dat suggereert dat we met een vervolg te maken hebben, en dat is niet zo. Deze bundel is een nieuwe verkenning in het universum van Rijneveld, dat paradoxaal genoeg aan de ene kant compleet onnavolgbaar is, maar aan de andere kant ook onmiddellijk herkenbaar en altijd eigen. Over een oma die onsterfelijk had moeten zijn, het noodlottig einde van een onvoorzichtige kat, over dromen natuurlijk: mooie en lelijke, over bidden om speelgoed, de zithouding van de schrijver – en over voorleesvaders, die lastige vragen krijgen: ‘waar komen kinderen vandaan als ouders nooit kussen?’ ‘Fantoommerrie’ is een dichtbundel om in te verdwalen, en dan te besluiten om er te blijven.
Lees meer
7,99

Je bestelt en rekent af bij boekenwereld.com, onze eigen webwinkel.

Bindwijze
Ebook

Bekijk Paperback

Op voorraad
  • Gratis verzending vanaf €19,95
  • Op werkdagen voor 20.00 besteld, volgende werkdag in huis (NL)

Je bestelt en rekent af bij boekenwereld.com, onze eigen webwinkel.

  • Taal: Nederlands
  • ISBN: 9789025475888

Dit boek in de media

‘Wat een literatuur, wat een leven. Het wordt allemaal verenigd tot één wervelende symfonie dan wel een bonte klompendans, met zelfs de onmiskenbare geur van het leven, de geur van melk en mest.’ – Mario Molegraaf, PZC Provinciale Zeeuwse Courant

PZC

‘De lichamelijke dubbelzinnigheid weet Rijneveld subtiel neer te zetten. (….) het wemelt van de schitteringen: ‘Toen ik een keer een bij doodsloeg en hem in mijn mond stopte, veranderde/hij in een honingsnoepje.’ – Alfred Schaffer, de Groene Amsterdammer

De Groene Amsterdammer

‘Herkenbaar en eigen is deze poëzie zeker. (…) praktisch altijd is haar beeldtaal vrij van clichés, maar bijna nooit zijn haar associaties vergezocht.’ Jeroen Dera, De Standaard

De Standaard

‘Je kunt in deze poëzie alleen maar lekker meedrijven op de stroom.’ – Obe Alkema, NRC Handelsblad

NRC Handelsblad

‘Schijnbaar achteloos opent zij elk gedicht met een prikkelend beeld of een spitsvondige formulering (…) in lange, ritmisch soepele zinnen schakelt Rijneveld beelden, vergelijkingen, herinnering, anekdotes en persoonlijke ontboezemingen aaneen.’ – Obe Alkema, NRC Handelsblad

NRC Handelsblad

‘Met bijwijlen erg rake beelden of verwoordingen weet ze haar lezer mee te voeren naar haar geheel unieke universum waarin vaders zich ook wel eens blijken te schamen, wespen enkel verjaagd mogen worden met specifieke lectuur en Disney-truien die, tot de dichters verbazing, niet meegroeien. Het is een wereld die vreemd aandoet, maar evenzeer erg herkenbaar is. Toch is het vooral de dwingende vorm van Rijnevelds gedichten die opvalt. Als lezer kan je niet anders dan mee te gaan in de cadans die de dichter met enjambementen en andere stijlfiguren oplegt. De regels en zinnen lijken op en neer te gaan als in een achtbaan en heel vaak wringt het langs alle kanten, maar even goed vallen de vormelijke en inhoudelijke puzzelstukjes mooi samen. (…)Wij konden vaak alleen maar stil worden van al dat moois op die bladzijden.’ – Lise Hoebrechts, Cutting Edge

Cuttingedge

‘Ze heeft met deze magistrale bundel opnieuw het bewijs geleverd dat ze een talentvol en krachtig jong dichterschap vertegenwoordigt. Ze weet de lezer mee te nemen in haar wervelende beeldenstroom vol ernst en humor. Wat dat aangaat is dit geen fantoompoëzie.’- Johan Reijmerink, Meander

Meander Magazine

‘Dichter Marieke Lucas Rijneveld toont haar ongebreidelde fantasie in haar laatste werk.’ – Janita Monna, Trouw

Trouw

‘De poëzie in Fantoommerrie is, net als die in haar debuut Kalfsvlies sterk associatief. Lange reeksen beelden rijgen zich aaneen in breed uitwaaierende verzen. Vooral de gedichten waarin het aantal metaforen binnen de perken is gehouden en die thematisch consistent zijn, vind ik sterk. Eén van die thema’s is rouw. Zelden zag ik het verdriet om een gestorven geliefde (in dit geval een broer) zo scherp onder woorden gebracht als in Fantoommerrie. Rijneveld schrijft prachtig over het verdrongen verdriet van de vader en de moeder, maar er staan ook mooie gedichten in de bundel over gestorven dichters.’ – Henry Sepers, Tzum

Tzum.nl

‘Dichtkunst van een bizar hoog niveau. Je blijft herlezen en steeds nieuwe dingen ontdekken.’ – Eric Corton in Linda

LINDA.

Lucas Rijneveld

Lucas Rijneveld (1991) debuteerde in 2015 met de dichtbundel Kalfsvlies, die werd bekroond met de C. Buddingh’ Prijs voor het beste poëziedebuut. In De Volkskrant werd hij vervolgens uitgeroepen tot literair talent van het jaar. Rijneveld groeide op in een gereformeerd boerengezin in Noord-Brabant en woont tegenwoordig in Utrecht, de stad die hem in 2015 het C.C.S. Cronestipendium toekende. Naast zijn bestaan als schrijver werkt hij op een melkveebedrijf.

Zijn debuutroman De avond is ongemak werd bekroond met de ANV Debutantenprijs en stond op de longlist van de Libris Literatuur Prijs. De Engelse vertaling (The Discomfort of Evening) werd bekroond met de prestigieuze International Booker Prize. Zijn tweede dichtbundel Fantoommerrie werd bekroond met de Ida Gerhard Poëzieprijs. Voor de roman Mijn lieve gunsteling, waarvan de vertaalrechten aan 14 landen werden verkocht, ontving hij de F. Bordewijk-prijs en zowel de jury- als de publieksprijs van de Vlaamse literatuurpijs de Boon. In 2022 verscheen zijn derde dichtbundel Komijnsplitsers en het Boekenweekessay Het warmtefort.

Meer boeken van deze auteur
Geverifieerd door MonsterInsights