‘Het is gruwelijk, echt gruwelijk (…) en toch is dit een goed boek. (…) Die gruwelijke scenes zijn ingebed in een heel ingenieus vertelperspectief. (…) Door zo te spelen met die vertelinstanties laat hij eigenlijk zien dat je de schrijver niet moet verwarren met het proza. Het is een viering van de vrijheid van meningsuiting en breedte van de literatuur en in die zin een heel knap werk.’ - Bo van Houwelingen
Nieuwsweekend op Radio 1'Met een heftige roman kun je vastgeroeste ideeën over wat "kan" en "niet kan" loswrikken, onderzoeken wie of wat de moraal dicteert en bovenal: de volle breedte van de literatuur laten zien. Precies dat kenmerkt het oeuvre van deze schrijver, die nooit te beroerd is om maatschappelijk gevoelige onderwerpen aan te snijden, heilige huisjes om te schoppen of te experimenteren met taal.'
De Morgen‘Het is alsof je als lezer een hele fles tabasco in één keer in je keel gegoten krijgt. […] Ook dit boek is weer uiterst virtuoos geschreven, wat het enorme talent van Dautzenberg wederom bevestigt.'
Dagblad De Limburger‘Ik ben af en toe geschokt maar ik ben ook onder de indruk van dit boek want ik heb de indruk dat ik begrijp wat je me wilt vertellen, Anton Dautzenberg.’ - Frits Spits
De Taalstaat‘Zijn onlangs verschenen roman De vijf is de zoveelste verrassing die Dautzenberg de lezers bereidt. En wat voor verrassing! (...) Het moge duidelijk zijn: Dautzenberg passeert opnieuw alle limieten en beperkingen van de gangbare roman. Hij onttakelt vakkundig het onderscheid tussen schrijver en personages, tussen woorden en werkelijkheid, tussen echt en verzonnen en hij doet dat onnavolgbaar.'
www.neerlandistiek.nl