De kunst is mijn slagveld

brieven 1993-2001

Auteur: Nanne Tepper
Een onbarmhartige geest vindt troost in brieven, waarin literaire passie danst met wanhoop. Een intiem portret van een schrijver op zijn slagveld.
Het eerste wat Nanne Tepper aan het begin van de dag deed was: brieven schrijven, 'om polsen en kwabben los te maken'. Hij voerde intensieve correspondenties met vrienden, redacteurs, bewonderaars en collega-schrijvers over uiteenlopende onderwerpen als zijn literaire helden Nabokov en Salinger, de liefde voor zijn katten, pornofilms, de betekenis van vriendschap, zijn jeugd in de Veenkoloniën, de lekkerste pastasaus, zijn muze, de gitaarsolo's van Frank Zappa, Generatie Nix, de schoonheid van het Groninger land en de ideale opstelling van het Nederlands elftal. Al doen de mores in Luiletterland hem walgen van woede, de passages over Libris-diners en ontmoetingen met literatoren tonen zijn scherpe geest en grote gevoel voor humor. Zelfs wanneer hij gesloopt wordt door ziekte, slapeloosheid en depressies blijft Nanne Tepper schrijven. Tot hij echt niet meer kan.

'De kunst is mijn slagveld' bevat een ruime selectie uit de brieven. Deze veelstemmige uitgave legt de ontstaansgeschiedenis van Teppers romans bloot en toont hem in zijn meest vruchtbare periode als schrijver van fictie en journalistiek werk. Nanne Tepper was een van de laatste grote brievenschrijvers van de Nederlandse literatuur.

Nanne Tepper (Hoogezand, 1962 - Groningen, 2012) debuteerde in 1995 met 'De eeuwige jachtvelden'. De roman was de literaire sensatie van het jaar en werd in 1996 onderscheiden met de Anton Wachterprijs. In 1998 verschenen 'De vaders van de gedachte', dat genomineerd werd voor de Libris Literatuurprijs, en 'De avonturen van Hillebillie Veen'. Daarna maakten depressies het hem steeds moeilijker om fictie te schrijven. In 2008 verscheen nog een verzameling columns en recensies over muziek en literatuur onder de titel 'De lijfbard van Knut de Verschrikkelijke'. Na zijn zelfgekozen dood werden er in zijn woning fotokopieën gevonden van de duizenden brieven die hij in ruim tien jaar had geschreven.

Nick ter Wal (Meppel, 1983) stelde uit de brieven 'De kunst is mijn slagveld samen'. Hij is tijdschriftredacteur en antiquaar en ontsloot en beschreef collecties handschriften en brieven van Jacob Israël de Haan, W.F. Hermans, Albert Schweitzer en J. Slauerhoff. Zijn blog Artistiek Bureau werd in 2012 bekroond met de Menno Hertzberger Aanmoedigingsprijs.
Lees meer
24,99

Je bestelt en rekent af bij boekenwereld.com, onze eigen webwinkel.

Bindwijze
Hardback


Op voorraad
  • Gratis verzending
  • Op werkdagen voor 20.00 besteld, volgende werkdag in huis (NL)

Je bestelt en rekent af bij boekenwereld.com, onze eigen webwinkel.

  • Taal: Nederlands
  • ISBN: 9789025446574
  • Pagina's: 752 pagina's

Dit boek in de media

'Terwijl niets en niemand gespaard worden, zie je de ontwikkeling van Tepper als schrijver. Een ontwikkeling in sneltreinvaart waarvan snel duidelijk is dat die geen vrolijk slot zal kennen.' – Leusden Nu

‘Zo werkt dit brievenboek ook wel een beetje – als een enorme bak ideeën, gedachten, autobiografische schetsen, filosofische essays, alternatieve recensies, en nog veel meer, die je dankzij een uitermate getalenteerd schrijver geboeid blijft lezen, ruim zevenhonderdveertig pagina’s lang. De Dikke Tepper. Een onverwachte schatkist.’ – Moors Magazine

‘De kunst is mijn slagveld is een overweldigend boek. […] Er spreekt, en dat is de kracht van dit boek, een enorme urgentie tot schrijven uit. Iedereen met schrijfambities moet dit boek lezen: het is een schrijfopleiding in 752 bladzijden. […] Je wil en ambitie om tot klinkende romans te komen, de strijd die je met jezelf voerde, dat blijft bij me. Een verliteratuurde jongen was je. Romantisch, woedend, eigenwijs, maar bovenal: een Schrijver. Dank voor dit fenomenale boek.’ *****  ̶  Het Parool

'Voor de brievenbundel De kunst is mijn slachtveld kun je slechts een buiging maken. Mijn God, wat kon die man schrijven. Ronduit een sensatie, dit boek.' – Dagblad de Limburger

Dagblad De Limburger

‘Gekanker, noemt hij het zelf in zijn brieven. Maar waarom zou je dit dan lezen? vraagt u zich misschien af. Nou, het is superieur gekanker. En bovendien vaak onbedaarlijk grappig’ – Nooit Meer Slapen

‘Met stilistisch vertoon ontleedt hij zichzelf tegenover naasten, en met schwung en woordgrappen presenteert hij zich in de literaire wereld […] een portret van een markant auteur die we niet vergeten mogen’ ? *** De Volkskrant

De Volkskrant

‘De kunst is mijn slagveld is niet alleen stilistisch vuurwerk. De brieven vertellen ook een verhaal – en een vrolijk verhaal is dat niet.’ ***** – NRC NEXT

NRC Next

‘Hij trakteert in zijn brieven op virtuoze bespiegelingen over porno en pasta, Salinger en Nabokov, de schoonheid van het Groninger land, literatuur, veel literatuur, film en muziek. Hij ruziet, kraakt af, stelt aan de kaak, maar toont zich ook vaak een attente kameraad.’ – Veendammer

‘Tepper predikte Alles of Niksisme. Hij bleef ondanks afwijzingen pal voor zijn a-modieuze overtuigingen staan: dweperig, romantisch-decadent, veel Spielerei, uitzinnig geouwehoer.’ – Dagblad van het Noorden

Dagblad Van Het Noorden

‘Zijn brieven, vol stilistisch vuurwerk, vormen het geweldige zelfportret van een getroebleerd kluizenaar […] overrompelende leeservaring […] geweldig boek […] dit prachtige, vuistdikke zelfportret […] even virtuoos als triest.’ ***** - NRC Handelsblad

NRC Handelsblad

Nanne Tepper, De kunst is mijn slagveld (Atlas Contact, 752 blz., €45). Tepper gold samen met Grunberg als een literair wonderkind. Alleen spartelde zijn brein vaak tegen, tot de dood rust bracht. Deze postume brieven bewijzen alsnog zijn talent. ? Knack

Knack

‘De combinatie van brutaliteit en onderkoelde fijngevoeligheid typeert de stijl van Tepper. Wroetend maar vlot, doorworsteld maar laconiek. Tepper weegt ieder woord af. […] En dat nooit verschenen magnum opus? In stilte heeft hij al die tijd aan een schaduwoeuvre gewerkt: zijn brieven.’ ***** – De Morgen

De Morgen

‘Dat is het aangrijpende verhaal van De kunst is mijn slagveld: dat van een geweldige schrijver die in opperste onafhankelijkheid tot bijna alles in staat was. Bijna, maar net niet alles: hij kon zichzelf niet troosten.’ ***** ? NRC Handelsblad

NRC Handelsblad

‘Die brieven zijn geweldig geschreven. Het talent van Tepper klotst tegen de plinten, dat slaat alle kanten op. Het gaat veel te ver. Het zijn eigenlijk veel te veel brieven, er zitten veel herhalingen in, het schiet aan alle kanten door de remmen – maar tegelijk is dat juist het hele fantastische.’  ̶  Onno Blom in de Tros Nieuwsshow

 ‘De brieven zijn stuk voor stuk pareltjes. Tepper schrijft angstloos over zijn angsten en schaamteloos over zijn schaamte. Daarbij maken zijn manische belezenheid en droge gevoel voor humor het ook nog eens een plezier om te lezen.’ – Passionate Platform

'Het omvangrijke De kunst is mijn slagveld is een briljante weerslag van de vele brieven die Tepper schreef aan vrienden maar bijvoorbeeld ook aan collega-schrijvers.' – Zenderstreeknieuws 

Nanne Tepper

Nanne Tepper

Nanne Tepper (1962-2012) debuteerde in 1955 met De eeuwige jachtvelden. De roman was de literaire sensatie van het jaar en won in 1996 de Anton Wachterprijs. In 1998 verschenen De avonturen van Hillebillie Veen en De vaders van de gedachte, die genomineerd werd voor de Libris Literatuurprijs. Niet lang daarna begonnen de depressies die uiteindelijk leidden tot zijn dood. 

Meer boeken van deze auteur
Geverifieerd door MonsterInsights