[…] adembemende autobiografische debuut […].'
De Morgen‘Een aangrijpend en gruwelijk mooi boek.’ – Mieke van der Weij in Nieuwsweekend
‘[Een] krachtige roman.’**** - Dagblad van het Noorden
Dagblad Van Het Noorden'In de precieze taal van een scherpe waarnemer laat Shahbazi in de eerste hoofdstukken zijn figuren in het ongewisse van wat hen boven het hoofd hangt. (...) In het eerste deel volgen scherpe korte hoofdstukken elkaar op, als een snel uitgevoerde opening van een schaakspel, en dat maakt de lezer ongerust. Dit kan zo niet doorgaan, denk je, en dat is ook zo. (...) De terreur maakt van de meesten een potentiële verrader. Je buigt mee, je knielt, je wijst naar de persoon die de machthebbers opeisen. Je geeft je waardigheid op in ruil voor bescherming, zelfs als die tijdelijk is. (...) Shahbazi belandde in gevangenissen, werd gemarteld. Hij laat Piruz hetzelfde overkomen. Het zijn lastig te lezen passages, maar Shahbazi sleept de lezer met zijn nuchtere stijl door de gruwelijkheden. Die passages zijn meedogenloos authentiek. Via Piruz, een literair veiligheidsmechanisme, vertelt Shahbazi wat hem in zijn geboorteland is aangedaan. (...) In een sensationele noot wordt dat door Shahbazi bevestigd: Shahbazi werd in het bijzijn van de huidige president van Iran geslagen en vernederd. (...) Met dit boek roept Shahbazi de herinnering op aan de doden in de massagraven. Ze worden genegeerd in de politieke kringen die geen oog willen hebben voor het monster in het hart van het Iraanse regiem. Maar Shahbazi wijst waar de doden liggen. Hij is erin geslaagd op zuivere toon over zijn verwoeste jeugd en zijn vermoorde vrienden te schrijven. Zelf zegt hij dat zijn leven nu voor een groot deel is volbracht; hij heeft de doden zichtbaar gemaakt. Zijn getuigenis zal lang naklinken.' – Leon de Winter
‘Keyvan Shahbazi vluchtte uit Iran en verwerkte zijn ervaringen onder Khomeini’s schrikbewind in zijn donkere, indringende debuutroman.’ – de Volkskrant
De Volkskrant‘Shahbazi’s schrijfstijl geeft het boek filmische kwaliteiten. Dat maakt dat je telkens in tweestrijd komt. Misschien even het boek wegleggen na de zoveelste heftige scène? Nee, toch maar doorlezen!’ - EW Podium
'In zijn indringende autobiografische debuut De Amerikaan van Karadj beschrijft Keyvan Shahbazi hoe een jongen uit een westers georiënteerde Iraanse familie na de revolutie in het verzet verzeild raakt.' – Het Parool
Parool‘Shahbazi’s schrijfstijl prikkelt de lezer om zich een film van het verhaal in te beelden. Dat maakt dat je telkens in een tweestrijd komt. Misschien even het boek wegleggen na de zoveelste heftige gebeurtenis? Nee, toch maar doorlezen! De Amerikaan van Karadj is een prachtig boek.’ – Elsevier
Elsevier‘De Amerikaan van Karadj is een indrukwekkende registratie van de wreedheden van een tiranniek islamitisch regime gezien door de ogen en beleefd door een gevoelige adolescent. (…)Het klimaat van haat en wantrouwen, waarin iedereen op zijn of haar manier probeert te overleven, doet denken aan de Tweede Wereldoorlog en het lot dat de Joden trof, of recenter, aan de machtsovername van Taliban in Afghanistan. Door zijn ervaringen om te zetten in een gefictionaliseerd, bijna documentair portret van een slachtoffer van religieus extremisme, brengt auteur Keyvan Shahbazi de gevolgen hiervan huiveringwekkend dichtbij.’ – Lies Schut in de Telegraaf
‘De Amerikaan van Karadj is een intense en beklemmende roman van een schrijver die de onderdrukking aan den lijve heeft ervaren en overleefd, en hier zijn eigen plaats heeft weten te vinden, iemand met een authentiek en urgent verhaal dat het verdient te worden gehoord.’ – Trouw
Trouw'De lezer sluit bijna de ogen voor de beelden die zijn woorden oproepen. Je voelt de pijn door je lichaam snijden.'
Trouw‘De lezer krijgt een zeer indringend inzicht in de wijze waarop de Iraanse islamitische revolutie binnendringt in het dagelijks leven van de Iraniërs aan de hand van de belevenissen van Piruz.’ – NBD Biblion
NBD Biblion