Atlas Contact lanceert YA-campagne: ‘Doe volwassen. Lees boeken’

Deze maand lanceert Uitgeverij Atlas Contact de campagne: ‘Doe volwassen. Lees boeken.’ Door middel van deze campagne hoopt de uitgeverij jongere lezers (16 tot 24 jaar) te bereiken en kennis te laten maken met haar boeken.
Sinds afgelopen zomer krijgen boekhandels en uitgeverijen met regelmaat te maken met een nieuwe groep lezers: jongvolwassenen die elkaar boekentips geven via het populaire platform TikTok. ‘De impact van #booktok op jongerenplatform Tiktok is immens. Er komen plotseling groepen pubers als sprinkhanen naar Broese en ze halen alle kasten leeg!’ vertelde boekhandelaar Grietje Braaksma aan de Volkskrant. Deze lezers kopen voornamelijk Engelse young adult-titels, maar ook Nederlandse boeken zijn in trek. ‘Jongeren lezen dus wel degelijk, en daarom hebben we de campagne “Doe volwassen. Lees boeken” gelanceerd op middelbare scholen, boekhandels en social media,’ vertelt Adri de Visser, verkoop binnendienst bij Atlas Contact. Ieder jaar geeft de uitgeverij literaire romans en non-fictieboeken uit die geschikt zijn voor een jong lezerspubliek. Met de campagne hoopt Atlas Contact lezers, boekhandels, bibliotheken en docenten een duidelijk overzicht te geven van interessante titels voor jonge lezers.
De campagne ‘Doe volwassen. Lees boeken’ ziet er als volgt uit: