Marieke Lucas Rijneveld met Onno Blom in gesprek over ‘Mijn Lieve gunsteling’

Het zal de meeste mensen niet ontgaan zijn: in augustus won Marieke Lucas Rijneveld, samen met vertaalster Michele Hutchison, de International Booker Prize voor de vertaling van haar roman De avond is ongemak. Wat volgde was een stormvloed aan besprekingen, interviews en bezoeken aan radio- en tv-programma’s in zowel binnen- als buitenland. Toen niet veel later Rijneveld’s tweede roman (Mijn lieve gunsteling) verscheen was het dan ook begrijpelijk dat er besloten werd geen interviews te geven. Maar ruim anderhalve maand na het verschijnen van Mijn lieve gunsteling, dat bijzonder lovend werd ontvangen door de pers, gaf  Rijneveld een inkijkje  in het schrijfproces en ging ze in gesprek met Onno Blom voor de Volkskrant. Het volledige interview is hier te lezen.

Op Koningsdag 2020 bracht de auteur een bezoek aan vrienden in Utrecht. Terloops kwam de veearts uit De avond is ongemak ter sprake en Rijneveld wist: ‘Met die man moet ik nog wat.’ Onderweg naar huis ‘kwam de eerste scene van Mijn lieve gunsteling binnen. Ik hoorde meteen de stem van de veearts in mijn hoofd. (…) Thuis schreef ik die scène op. Vanaf dat moment was het obsessief. Ik was zo begeesterd, kon niet meer stoppen.’ Wat volgde waren eindeloze, bijna waanachtige dagen volgens een vast ritme: schrijven aan de keukentafel en daarna zwemmen en krachttraining. Ook luisterde Rijneveld veel muziek: ‘ik luisterde tegelijk naar nummers van Nirvana, Kate Bush, The Rolling Stones. Muziek die me betoverde. De gunsteling hecht magische betekenis aan hun songteksten – die konden zo het boek in.’ Vanwege het coronavirus had de auteur geen optredens, maar ook met vrienden afspreken zat er eigenlijk niet in: ‘Ik wilde, als ik ergens was, meteen terug naar de keukentafel.’ De intensiteit van het schrijfproces is terug te voelen in het boek, dat bestaat uit eindeloze zinnen met weinig punten. Zelf omschrijft Rijneveld de totstandkoming van Mijn lieve gunsteling als een soort betovering:

‘Ik kon alleen maar volgen. Terwijl ik bij mijn debuut echt aan het creëren was, aan het zoeken naar de juiste vorm, schaafde en polijstte, herschreef ik nu niets. Ik las niet eens terug wat ik de vorige dag op papier had gezet. Ik had het angstige gevoel dat ik het verhaal anders zou verliezen. Dat de betovering zou breken.’

Marieke Lucas Rijneveld (1991) geldt als een van de grootste talenten van de Nederlandse letteren. In 2015 debuteerde ze met de meermaals herdrukte dichtbundel Kalfsvlies, die werd bekroond met de C. Buddingh’ Prijs voor het beste poëziedebuut. Haar gedichten en verhalen verschenen in een groot aantal literaire tijdschriften, waaronder Hollands Maandblad, VPRO Gids en De Revisor. Haar debuutroman De avond is ongemak verscheen in 2018 en in januari 2019 verscheen haar nieuwste dichtbundel Fantoommerrie. Deze bundel is genomineerd voor de Ida Gerhard Poëzieprijs 2020 en de Herman de Coninckprijs voor poëzie 2020.  De avond is ongemak stond op de longlist van de Libris Literatuur Prijs 2019. In juli 2019 ontving zij de ANV Debutantenprijs voor De avond is ongemak en in 2020 won ze de International Booker Prize.

Meer nieuws

  • Verfilming van Oek de Jong’s ‘Hokwerda’s kind’ door Boudewijn Koole nu al te zien bij Film by the Sea

    11 september 2024

    Vanaf 24 oktober is de verfilming van Hokwerda’s kind te zien in de bioscoop. De bestseller van Oek de Jong, waarvan 70.000 exemplaren werden verkocht, is geregisseerd door Boudewijn Koole, prijswin...

    Lees het hele bericht
  • Milio van de Kamp en Trudy Dehue genomineerd voor de Sociologische Bril 2024

    9 september 2024

    Misschien moet je iets lager mikken van Milio van de Kamp en Ei, Foetus, Baby van Trudy Dehue staan op de shortlist van De Sociologische Bril 2023. Milio van de Kamp (1991) is schrijver en socioloo...

    Lees het hele bericht
Geverifieerd door MonsterInsights