Bij Atlas Contact verschenen recent drie boeken over de oorlog met uiteenlopende onderwerpen
Over het dagelijkse leven in noodlottige tijden:
Oorlogsbrieven
Een familie in de Hongerwinter
Nieske Vergunst & Lisanne Mathijssen
Uit de brieven van haar grootouders die Nieske Vergunst vond, blijkt: in het dagelijks leven in Nederland merk je niet veel van een geallieerde landing. Wel merk je dat gas en elektriciteit worden afgesloten en dat het voedsel opraakt. Dus wanneer het gezin Spaanderman in 1944 en 1945 brieven krijgt uit Den Haag, Friesland of Amsterdam, gaat het niet over politiek, maar over kou, honger, wanhoop. Oorlogsbrieven schetst een indringend portret van een Nederlandse familie tijdens de Hongerwinter op basis van ruim honderd brieven. Vergunst en Mathijssen kozen en verrijkten ze met historische context en anekdotes. Ze laten zien hoe gewone mensen leefden en overleefden in een uitzonderlijke episode in de Nederlandse geschiedenis.
Een welkome en representatieve aanvulling op het historisch onderzoek.’ – Elsbeth Etty, NRC Handelsblad
Een veelzijdig beeld van het alledaagse leven in oorlogstijd. – Nederlands Dagblad
Over de rol van Philips in Kamp Vught:
Sanne van Heijst
Juni 1943. In Kamp Vught wordt de Joodse tiener Gerda Nothmann door het elektronicaconcern Philips uitgekozen om in hun werkplaats binnen het prikkeldraad kriegswichtige radiobuizen te maken. Zo komt zij bij het Philips-Kommando terecht, een selecte groep gevangenen waarvan het kleine aantal Joodse werkers lange tijd vrijgesteld kan worden van transport.
Over de doem van collaboratie en verstoting:
Willeke Stadtman
Op voet van oorlog gaat over een vader die, getekend door een ongelukkige jeugd, in de oorlog een verkeerde keuze maakt, en een moeder die zich nestelt in de slachtofferrol. Over goed en fout, over schuld en verantwoordelijkheid, over daders en slachtoffers, en over kinderen die een schakel zijn in een tragedie die zich voortsleept door de generaties heen, en niet kunnen worden wie ze werkelijk zijn. Willeke Stadtman beschrijft deze aangrijpende familiegeschiedenis in een beeldende stijl, met een luchtige, soms licht-humoristische pen.
´Zelden zijn foute ouders zo genadeloos geportretteerd als in Op voet van oorlog: een nuchtere maar tegelijk bloedstollende rapportage van een gedreven schrijfster die geen moment in de slachtofferrol kruipt en niets wenst te vergoelijken.´ – Elsbeth Etty, NRC Handelsblad