Het trouwservies

Traditionele vormen, maar onder het glazuur broeit opstand. Barnards nieuwe bundel bewijst: wie diep graaft, vindt in klassieke taal een levende stem.
Je moet enige moed hebben om poëzie te schrijven zoals Benno Barnard dat doet in 'Het Trouwservies'. In ogenschijnlijk regelmatige vormen, met eruditie en een liefde voor het klassieke, lijkt het erop dat Barnard niet bang is om zich buiten zijn tijd te plaatsen. En dat is ook zo: de ware poëtische taal is geen taal van nu, maar taal van gister en morgen. Maar wie denkt dat de dichter zich in Het trouwservies aan de werkelijkheid probeert te onttrekken, vergist zich deerlijk. Dat kan ook helemaal niet, blijkt uit deze verzen die bijna uit hun voegen barsten van het leven. Want als je goed leest, zie je de barstjes in het servies: hoe prachtig deze gedichten ook zijn, de werkelijkheid wringt zich een weg naar buiten, die maken dat deze gedichten meer dan alleen mooi zijn: Barnard graaft diep.
Lees meer
22,99

Je bestelt en rekent af bij boekenwereld.com, onze eigen webwinkel.

Bindwijze
Paperback


Op voorraad
  • Gratis verzending
  • Op werkdagen voor 20.00 besteld, volgende werkdag in huis (NL)

Je bestelt en rekent af bij boekenwereld.com, onze eigen webwinkel.

  • Taal: Nederlands
  • ISBN: 9789025451509
  • Pagina's: 96 pagina's

Dit boek in de media

‘Indrukwekkende gedichten’ ***** - Arie van den Berg, NRC Handelsblad

NRC Handelsblad

‘De ironie, de belezenheid en het vakmanschap van Barnard maken dat deze gedichten goed te verteren blijven.’ – Noordhollands Dagblad 

Zijn (Barnards) nieuwe bundel getuigt van veel aandacht voor vorm én inhoud’ *****- Arie van den Berg, NRC Handelsblad

NRC Handelsblad

Benno Barnard

Benno Barnard

Benno Barnard (1954) is dichter en schrijver. Zijn proza is een modernistische mengeling van reisverhaal, autobiografie en essay; daarnaast publiceert hij  zijn literaire journaal, dat 'over alles behalve mijn hoofdpijn' gaat. Veel van zijn essayistiek betreft de poëzie, die hij als een manier van 'anders denken' beschouwt; in Zingen en creperen (2019) schrijft hij in dagboekvorm over de rol die poëzie speelt in zijn leven. Zijn recentste dichtbundel is het veelgeprezen en vaak herdrukte Het trouwservies (2017). Afscheid van de handkus (2023) is een omvangrijk literair (en hoogstpersoonlijk) dagboek, dat uitmondt in een korte roman; het is onthaald als een stilistisch meesterwerk, en volgens De Standaard is er een 'steeds groter wordende schare barnardianen'.
Barnard woonde vanaf 1976 in België; in 2015 verhuisde hij met zijn Amerikaanse vrouw naar het Engelse platteland. Over Engeland schreef hij al eerder Een vage buitenlander (2011).
Hoewel zijn werk meermaals is bekroond, verkiest Barnard zijn boeken niet in te laten zenden voor 'de beschamende circusvoorstelling van prijzen met nominaties'. Het Poëziecentrum van Gent heeft een permanente online-tentoonstelling over zijn leven en werk: https://www.paukeslag.org/collections/show/184. 

Meer boeken van deze auteur
Geverifieerd door MonsterInsights